Większość firm przechodzi wewnętrzną rewolucję na poziomie organizacyjnym. Coraz więcej osób twierdzi, że przyszłość biznesu będzie bardzo horyzontalna. Czy to oznacza, że kierownictwo średniego szczebla zniknie?
Mimo że zmierzamy w kierunku większej horyzontalności i minimalnej hierarchii, kierownictwo średniego szczebla jest kluczowym elementem w firmie, zapewniającym jej dobre funkcjonowanie. Jacy są najważniejsi menedżerowie średniego szczebla? Jaki profil mają osoby zajmujące te stanowiska? Jaka jest przyszłość tych specjalistów? W tym artykule odpowiadamy na główne pytania, które krążą wokół tak zwanej "średniej kadry zarządzającej" w firmie.
Kierownictwo średniego szczebla i schemat organizacyjny przedsiębiorstwa.
Schemat organizacyjny jest graficzną reprezentacją, która przedstawia wewnętrzną strukturę firmy. Ponieważ ma on bardzo wizualny charakter, bardzo przydatne jest zrozumienie jego głównego funkcjonowania, koordynacji i wzajemnego powiązania pracowników. W zależności od rodzaju przedsiębiorstwa i stopnia hierarchii powstają różne schematy organizacyjne. Oprócz dostarczania podstawowych informacji, funkcjonuje jako wskaźnik wzrostu i koordynacji. Daje to również pogląd na to, które obszary lub działy mają większą siłę lub znaczenie w firmie. Inną jego funkcją jest pomoc w ustaleniu konkretnych celów, ustalenie, kto będzie realizował określone działania.
Tradycyjny schemat organizacyjny.
"Pierwsze piętro" zajmują menedżerowie średniego szczebla, zwani również kierownictwem średniego szczebla, i mający istotne znaczenie w firmie. Specjaliści ci funkcjonują jako łącznik pomiędzy kierownictwem wyższego szczebla a resztą pracowników. Jedną z najważniejszych funkcji menedżerów średniego szczebla jest ułatwianie tego kanału komunikacji. Kluczowe jest, aby zapewnić, że interesy menedżerów są przekazywane pracownikom, a żądania pracowników są przekazywane menedżerom. Utrzymanie odpowiedniej pozycji do przekazywania informacji zwrotnej jest bardzo ważne dla udanej komunikacji wewnętrznej.
Piramida zarządzania.
Innym wizualnym modelem pozwalającym zrozumieć rolę kierownictwa średniego szczebla jest piramida zarządzania. Model ten przedstawia nam odwróconą piramidę, w której występują cztery poziomy. Poziomy te są uporządkowane od góry do dołu w zależności od tego, ile osób jest odpowiedzialnych za specjalistów na każdym poziomie. Na najniższym szczeblu znajdują się operatorzy, którzy nie muszą kontrolować żadnej innej grupy pracowników.
Czy taką strukturę znajdziemy we wszystkich firmach? Oczywiście, że nie. Jak wspomniano wcześniej, biorąc pod uwagę rosnącą tendencję do "demokratyzacji" i horyzontalności w przedsiębiorstwach, schemat ten staje się coraz mniej powszechny. Nadal jednak dominuje w przedsiębiorstwach przemysłowych.
Piramida zarządzania, choć nie pasuje do struktury organizacyjnej wielu firm, pomaga nam zrozumieć rolę kierownictwa średniego szczebla w przedsiębiorstwie. W bardziej partycypacyjnych korporacjach i małych firmach szczeble zarządzania są zwykle zredukowane, ale zawsze jest jedna osoba, która nadzoruje, kontroluje lub "dowodzi" zespołem pracowników.
Jakie są kompetencje menedżera średniego szczebla?
Kompetencje kadry kierowniczej średniego szczebla zmieniają się w czasie. Dziś to, czego oczekuje się od menedżera średniego szczebla, można podsumować następująco.
1. Bycie proaktywnym i proponowanie rozwiązań. Ci profesjonaliści muszą być w stanie zidentyfikować problemy, jak również przedstawić propozycje poprawy w obszarze lub dziale, w którym pracują.
2. Ustalanie celów, zadań i harmonogramu działań, a także koordynacja i ustalanie, kto co ma robić. Kierownicy średniego szczebla muszą być na bieżąco ze wszystkim. Jednym z ich głównych zadań jest upewnienie się, że osoby, które mają wykonywać określone zadania, są tego świadome i wiedzą, co mają robić.
3. Wybór i selekcja prac innych osób wymaga również dużych umiejętności komunikacyjnych i zwracania uwagi na wiele czynników. Dlatego też, kierownictwo średniego szczebla wymaga takich kompetencji jak skuteczna komunikacja, zarówno w mowie, jak i w piśmie.
4. Wybór najlepszych procedur doboru osób. Nie mówimy tu tylko o zastanawianiu się nad kryteriami zatrudniania nowych pracowników, ale także o decydowaniu o tym, jak będą podzielone zadania do wykonania i według jakich standardów.
5. Praca ze wskaźnikami wydajności. Służą one do określenia, jak funkcjonuje obszar przedsiębiorstwa, w którym pracuje i do oceny tego obszaru w ramach organizacji.
Menedżer średniego szczebla porusza się pomiędzy najwyższym a najniższym poziomem odpowiedzialności w firmie. Wymaga to od niego przyjmowania różnych ról, dlatego też musi umieć dostosować się do każdej z nich, wybierając najbardziej odpowiedni w danym momencie styl przywództwa. Podobnie, na tym poziomie zarządzania, negocjacje są stosowane w praktyce, co jest uważane za kluczową umiejętność w osiąganiu porozumień, które są korzystne zarówno dla firmy, jak i dla reszty pracowników.
Jaki jest profil menedżera średniego szczebla?
Odpowiedź na to pytanie zależy od rodzaju firmy, o której mówimy. Można jednak znaleźć wspólne profile, zarówno pod względem wykształcenia, jak i doświadczenia, wśród menedżerów średniego szczebla.
Absolwenci inżynierii, ekonomii lub administracji biznesu zazwyczaj rozpoczynają karierę zawodową jako kierownicy, lub menedżerowie jednostek. Następnie przechodzą na stanowiska kierownicze średniego szczebla, a po średnio 10-15 latach osiągają stanowiska kierownicze wyższego szczebla. Najbardziej poszukiwane stanowiska w tej dziedzinie są następujące.
1. Kierownik projektu.
Główne funkcje związane są z planowaniem i wykonywaniem wszystkich działań niezbędnych do realizacji projektu.
2. Kierownik sprzedaży.
Osoba ta będzie odpowiedzialna za organizację pracy personelu handlowego w celu osiągnięcia jak najwyższej sprzedaży. Przywództwo jest tutaj niezbędne, aby utrzymać motywację sprzedawców.
3. Kierownik ds. zasobów ludzkich.
Oprócz tego, że odpowiada za zarządzanie istniejącym w firmie kapitałem ludzkim i dobór procedur zatrudniania pracowników, musi także koordynować pracę zespołu rekruterów, trenerów i osób odpowiedzialnych za ten obszar.
Przyszłość zarządzania średniego szczebla.
W obliczu cyfryzacji oraz rozwoju pracy zdalnej może się wydawać, że znaczenie zarządzania średniego szczebla jest kwestionowane. Rzeczywistość jest jednak inna. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać a priori, ich rola zostanie wzmocniona. Oczywiste jest, że osoby na odpowiedzialnych stanowiskach będą podlegać zmianom. Konieczne jest ponowne rozważenie roli kierowników i menedżerów wyższego szczebla w erze wspólnego przywództwa.
Aby ważność i znaczenie średniego szczebla zarządzania nadal miały sens, bardzo ważne jest, aby ci profesjonaliści zastanawiali się i podejmowali wysiłki na rzecz innowacji. Wśród umiejętności miękkich, nad którymi musi dziś pracować kadra kierownicza średniego szczebla, znajdują się proaktywność, pomysłowość, inicjatywa, pewność siebie i pomocne nastawienie.