Każda organizacja, która na serio podchodzi do sprawy odpowiedzialności społecznej, musi uzyskać pewność, że jej wysiłki w tym zakresie przynoszą pożądane korzyści. W zasadzie wymaga to zastosowania do odpowiedzialności społecznej pojęcia kontroli. Wiele organizacji wymaga obecnie, aby pracownicy obecni i nowo przyjmowani zapoznali się z wytycznymi firmy w kwestiach etyki albo jej kodeksem etycznym, a następnie podpisali oświadczenie o gotowości przestrzegania zawartych tam zasad (reguł). Organizacja powinna także określić, jaka jest jej reakcja na przypadki zachowania wątpliwego etycznie lub prawnie. Czy natychmiast zajmuje się takimi przypadkami? Czy zamieszani w sprawę ponoszą karę? A może stosuje się taktykę odwlekania i tuszowania sprawy? Odpowiedź na te pytania może pomóc organizacji w wyrobieniu sobie poglądu na jej podejście do sprawy odpowiedzialności społecznej.
W ujęciu bardziej formalnym niektóre organizacje mogą czasami dokonywać oceny skuteczności swoich działań na polu odpowiedzialności społecznej. Na przykład kiedy firma Amoco uruchomiła program szkolenia zawodowego w Chicago, przewidywała dodatkowe środki na ocenę, jak skutecznie pomaga on w osiągnięciu założonych celów. Ponadto niektóre organizacje od czasu do czasu przeprowadzają rewizję działań społecznych firmy. Rewizja taka to formalne i skrupulatne badanie skuteczności działań firmy na polu społecznym. Z reguły przeprowadza ją grupa zadaniowa, składająca się z grona kierujących firmą menedżerów wyższego szczebla. Rewizja wymaga jasnego określenia przez organizację wszystkich jej celów społecznych, przeanalizowania zasobów przeznaczonych na osiągnięcie każdego z nich, określenia stopnia osiągnięcia poszczególnych celów, a także sformułowania zaleceń dotyczących dziedzin wymagających większej uwagi. Warto wiedzieć, że na przykład Ben&Jerry’s co roku przeprowadza formalną rewizję swoich programów w zakresie odpowiedzialności społecznej i publikuje wyniki (czy są one korzystne, czy nie) w swoim sprawozdaniu rocznym. Na przykład kiedyś w wyniku przeprowadzenia takiej rewizji stwierdzono, że firma używa wprowadzającej w błąd etykiety na jednym z gatunków lodów. Te krytyczne uwagi zamieszczono w kolejnym sprawozdaniu rocznym firmy, wraz z obietnicą naprawy błędu i zadeklarowaniem zamiaru uniknięcia podobnych kłopotów w przyszłości. Niestety, rewizji takich nie przeprowadza się często, są one bowiem i kosztowne i czasochłonne. A naprawdę większość organizacji mogłaby zapewne więcej uczynić dla oceny zakresu swojej odpowiedzialności społecznej, niż to robi faktycznie.
Opracowywanie prognoz finansowych firmy
Dodatkowa uwaga – menedżerowie powinni rozumieć, że odpowiedzialność społeczna nie jest czymś, co się po prostu dzieje. Przeciwnie, podobnie jak w przypadku innych działań organizacji, trzeba nią aktywnie kierować. Dostrzeganie i wykorzystywanie zarówno wymiaru formalnego, jak i nieformalnego może pomóc w zarządzaniu procesem wywiązywania się z odpowiedzialności społecznej, tak jak może w tym pomóc ocena praktycznych wysiłków i strategii firmy w tej dziedzinie.